Les biblioteques i les dones. Francesca Bonnemaison.

Avui se celebra el Dia Internacional de les Dones, i per unir aquesta festivitat i les biblioteques dediquem una entrada del nostre blog a Francesca Bonnemaison (Barcelona 1872-1949), creadora de la Biblioteca Popular de la Dona.

L’any 1909 dins de l’Obra de Bones Lectures, Francesca i la Junta de Dames Cooperadores van crear la Biblioteca Popular de la Dona, que va ser la primera d’Europa. Es va inaugurar el 28 de març sota el lema “d’entrada lliure per a totes”.

A més de llibres de caràcter educatiu o literari, podien endur-se a casa revistes i patrons per fer-se roba per elles i pels seus fills. Al cap d’un any, la biblioteca es va quedar petita i van haver de traslladar-ne la seu a un local més ampli el 1910.

El 1911, canvia de nom i es crea l’Institut de Cultura i Biblioteca de la Dona amb l’objectiu principal de promoure la il·lustració i la cultura de les dones.

A partir de 1914-1915, l’Institut implantà un nou pla d’estudis que oferí un grau d’estudis preparatoris de cultura general i batxillerat.

Finalment, el dia 8 d’octubre de 1922, s’inaugurà el nou casal, al carrer més baix de Sant Pere, número 7. El nou edifici, va permetre que més de 30.000 dones, circulessin lliurement per la seu de l’Institut. A partir de 1930, l’endeutament econòmic progressiu i  l’esclat del conflicte bèl·lic, entorpiren el funcionament de la institució. Acabada la Guerra Civil, el consell directiu de Institut cedí a la Diputació de Barcelona.

Gràcies a ella i al seu esforç i voluntat, moltes dones van tenir accés a una educació i als llibres. Va donar a les dones catalanes una obra innovadora única e irrepetible: l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona, que va acabar convertint-se, l’any 2000 en l’actual Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, un espai que compta amb un fons de 44.00 volums especialitzat en feminisme, estudis de gènere i història de dones.