Exposicions en clau d’humor

De l’1 de juliol al 31 d’agost es podran veure dues exposicions al Claustre de l’Hemeroteca de la Biblioteca Pública de Lleida emmarcades en la mostra Caricart 2014.

“Perich i Autopista, humor sense peatges”, és una mostra que reivindica la vigència del llibre Autopista, una obra que va donar el tret de sortida al que s’anomenà el ‘boom’ de l’humor gràfic durant la transició i va marcar la dècada dels setanta. Avui, més de 40 anys després de la seva publicació, i en un moment de crisi dels mitjans, la seva sàtira segueix vigent… cosa que diu molt a favor del dibuixant i ben poc a favor del país.

La mostra reprodueix alguns dels dibuixos d’Autopista, i també moltes de les punyents frases, que més de quaranta anys després de la seva aparició encara no han perdut vigència, i van aconseguir fer arribar l’humor polític al gran públic. Autopista va aconseguir assolir un important èxit de vendes i va significar l’eclosió de l’humor gràfic de caire polític a la premsa després del franquisme.

El Papus, quan l’humor podia ser delicte” vol ser un homenatge a una revista clau en l’àmbit de l’humor en el moment de la transició, recuperant els seus millors moments, les influències i els seus autors, tant gràfics com literaris: Ja, Carlos Giménez, Tha, L’Avi, Albert Turró, Francesc Arroyo i molts altres, dirigits per l’irrepetible Ivà.

La mostra es realitza amb motiu del 40è aniversari d’aquesta publicació nascuda a les acaballes de l’octubre de 1973, en els seus tretze anys d’existència i les diverses etapes marcades per l’atemptat del 20 de setembre de 1977: les influències que van ajudar a configurar el seu especific estil humorístic, els autors que van col·laborar i la repercusió que van tenir en la seva evolució, les diferents seccions, la línia editorial tant en la vessant costumista com en la més clarament política, així com la seva relació amb la societat i concretament amb les institucions franquistes.

CaricArt és una mostra que vol ser present a Catalunya amb caràcter anual a partir d’una iniciativa de l’associació Tantatinta amb diferents entitats i administracions. Una perspectiva d’optimització de recursos ha permès multiplicar la presència de la imatge dibuixada i arribar a moltes més poblacions de Catalunya que en qualsevol edició de la mostra: més de 27 exposicions, en un sistema d’itineràncies que comprèn pràcticament tota la varietat del territori.