La Biblioteca acull dues exposicions de la mostra CaricArt 2015

Del 2 de juny al 28 d’agost de 2015 el Claustre de l’hemeroteca de la Biblioteca Pública de Lleida acollirà dues exposicions de la mostra CaricArt 2015: Butifarra! Vinyetes de la transició i “Marika Vila: veu de dona trencant estereotips”.

X

L’exposició “Butifarra! Vinyetes de la Transició”, commemora els 40 anys de la fundació de la revista i l’Equip “Butifarra!”, una publicació que va néixer a la ciutat de Barcelona amb l’esperit de ser una eina al servei dels barris i dels moviments populars que en aquell moment lluitaven per la democràcia i la justícia social. El treball d’aquell equip de joves professionals, dibuixants, guionistes i periodistes, que feien servir la historieta i l’humor gràfic com a nous llenguatges d’informació i de pedagogia política, es va anar estenent a altres ciutats de Catalunya: Cornellà, Santa Coloma de Gramenet, Lleida, Tarragona… i posteriorment arreu de l’estat en una experiència única que es desenvoluparia en noves publicacions. Alguns d’aquells autors eren o esdevindrien, protagonistes de la, llavors, nova historieta: Max, Azagra, Juanjo Sarto, F. P. Navarro, Alfonso López, l’Avi, Gallardo y Mediavilla, Luis García, Montse Clavé, El Cubri, Rafel Vaquer, Marika i un llarguíssim etcètera.

A l’exposició “Marika Vila. Veu de dona trencant estereotips”, es podrà contemplar part de l’obra d’aquesta artista que es va inciar en el món dels còmics quan les dones que s’hi dedicaven ocupaven un lloc secundari. Ella i unes poques dones més van obrir-se pas en un àmbit minoritari i, sobretot, masculí, aportant una nova visió clarament feminista. Es tracta d’una mirada cronològica sobre diversos treballs de l’autora, amb el trencament de tòpics com a presència constant. El discurs de l’exposició versa al voltant dels espais femenins i de les seves veus en el món del còmic (ja sigui com a subjectes creadors o objectes representats). El món del còmic no és només un món on els creadors són majoritàriament homes, també és un món en el qual els lectors tradicionalment ho han estat i, per tant, les representacions es dirigeixen a un públic masculí.

CaricArt és una mostra que vol ser present a Catalunya amb caràcter anual a partir d’una iniciativa de l’associació Tantatinta amb diferents entitats i administracions. Enguany arriba a la seva 5a edició.

L’acte inaugural de les dues exposicions es celebrarà el dia 2 de juny a les 19 h i hi haurà una taula rodona sobre la revista especial de l’equip “Butifarra!”, “Lleida és la pera”, moderada per Alfons López i on hi intervindran els col•laboradors que la van fer possible.

Les exposicions romandran al Claustre de l’Hemeroteca del 2 de juny al 28 d’agost de 2015.

Us convidem a visitar-les!