2018: Any Pedrolo

Aquest any 2018 es celebra els 100 anys del naixement de Manuel de Pedrolo i Sánchez de Molina. Aquest aniversari té com a objectiu principal donar a conèixer l’autèntica dimensió de la figura de Manuel de Pedrolo.

Va néixer a l’Aranyó (Segarra) l’any 1918 i va morir a Barcelona el 1990. Manuel de Pedrolo va ser un dels escriptors més prolífics de la literatura catalana, amb un món novel·lístic extraordinàriament ric. Durant més de quaranta anys no va parar mai  d’escriure i de publicar.

Va provar tots els gèneres: poesia lírica i visual, teatre, novel·la, assaig… La seva bibliografia supera els 120 títols, sense oblidar els més de 300 contes. Entre 1963 i 1970 va dirigir la col·lecció de novel·la policíaca “La Cua de Palla”. La seva intenció era normalitzar a tots els nivells la literatura en llengua catalana, la qual cosa volia dir acostar-la a tot tipus de lectors.

L’obra de Pedrolo va estar al servei del país. La censura de la dictadura franquista condiciona part de la seva trajectòria. Les seves obres es veuen retallades sistemàticament en les primeres edicions. Li va tocar viure una època difícil de restriccions de tot tipus, cosa que encara va fer més complicada la seva manifestació, obsessió per la llibertat i compromís amb la seva llengua i el seu país.

Va rebre una vintena de premis literaris, entre ells el Víctor Català, el Sant Jordi o el Prudenci Bertrana. El 1979 va ser guardonat amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes.

Per tal de contribuir a difondre una mica més l’extensa obra de Manuel de Pedrolo a la Sala local de la Biblioteca Pública de Lleida trobareu exposades una mostra d’obres de l’autor.

També hem elaborat una guia amb una selecció d’obres que podeu trobar a la biblioteca i que podeu descarregar-vos aquí: Guia Manuel de Pedrolo 2018.