Grup de lectura? Sí, gràcies! {Entrevista a Laura Clua del grup de lectura virtual}

A la Laura li ha agradat llegir des de petita, el primer llibre que recorda haver llegit va ser el Zoo d’en Pitus de Sebastià Sorribas, però el llibre que la va atrapar i la va convertir en lectora va ser Viatge al centre de la terra de Jules Verne. De petita li agradava amargar-se per llegir, ara en canvi, té un racó de lectura al saló de casa “clàssic” –com ella el defineix- amb butaca còmoda , manteta i llum de peu .

Abans era de les que acabaven tots els llibres, fins que un dia va topar amb un autor –el nom del qual no podem desvelar- que la va fer canviar d’actitud… i a partir d’aquell dia es permet deixar a mitges lectures que no l’interessen.

Com a gran lectora, és usuària habitual del servei de préstec de la Biblioteca Pública de Lleida. Tot i que havia participat en altres grups de Lectura, per qüestions d’horaris laborals ho va haver de deixar, però des de fa dos anys s’hi ha tornat a apuntar, concretament al Grup de Lectura Virtual.

• Quines avantatges trobes en el GL virtual respecte als presencials?

El debat dura tot el mes, no més una sessió. Pots anar comentant segons avances la lectura (sense fer spoilers clar! ). També m’agrada cercar i compartir informació relacionada amb el llibre. Per exemple, quan vam llegir a Montalban algú va compartir que a Barcelona es feien rutes turístiques sobre localitzacions que surten a les seves novel·les i ho vaig trobar molt interessant.

• Quin llibre dels que has llegit al GL mai haguessis triat però et va sorprendre.

La majoria! Crec que és la gràcia del grup de lectura. Que et proposin lectures que no triaries. Per exemple, el primer que vaig llegir al grup: Misery de Stephen King. Em feia por i al final em va encantar, vaig veure la pel·lícula i tot!

• Quin llibre del GL t’ha agradat més? I quin menys?

El llibre que més m’ha agradat ha estat Cosmópolis escrit per Don DeLillo. I de moment el que menys ha estat La princesa de Éboli d’Almudena de Arteaga.

• Has recomanat algun llibre dels que has llegit al GL?

I tant! N’he recomanat molts: Un año en los Bosques de Sue Hubell , De que parlo quan parlo de córrer de Haruki Murakami i Fun Home d’Alison Bechdel.

• Que creus que t’aporta participar en un grup?

M’aporta molt! Descobrir llibres i autors que no tenia ni idea que existien i que m’han acabat apassionant. També trobo molt interessant el debat proposat per cada llibre, ja que em fa estar més atenta als detalls de la lectura. Les aportacions de les altres lectores són molt enriquidores i em fan reflexionar.

• Quan un títol t’agrada llegeixes més títols del mateix autor?

Sí, ho intento. Tinc pendents lectures de Herman Koch i Don DeLillo. Autors que he descobert gracies al grup de lectura.

• Què li diries a una persona que no ha estat mai en un grup per a que ho provés:

Doncs que quan s’ajunten els cervells de més d’una lectora el plaer de la lectura és multiplica per 10.000. I que descobrirà lectures i lectores meravelloses, fins i tot parts de si mateixa que ni s’ho imagina.

• Hi ha algun tipus de grup que no es fa a la biblioteca però que a tu t’agradaria?

M’agradaria un grup sobre filosofia, ciències socials o similar per compartir reflexions sobre els món que ens envolta.

• De tots els llibres que has llegit, quin em recomanaries?

A part dels llibres del GL que t’he dit abans, i que recomano sovint, vull afegir Momo de Michael Ende. Està molt bé per identificar quins són els nostres lladres del temps.  I en especial  et vull recomanar Haikus d’amor: poesies japoneses d’amor, passió i enyorança de Patricia Donegan.

La Laura alterna la lectura en format digital i paper. Li agraden els llibres que l’ajuden a entendre millor el món que l’envolta. En aquest sentit, té un parell de llibres de reflexions preferits: Todo lo Bueno es libre y salvaje (Henry David Thoreau) i Reflexiones sobre un mundo líquido (Zygmunt Bauman).

• I ja per acabar, em pots explicar alguna anècdota relacionada amb un llibre?

El dia abans del 8 de març vaig llegir La ternura de Roy Galan, em va entendrir molt i  vaig anar corrents a dir-li a la meva mare que l’estimava, a ella, a la seva mare, i a la mare de la seva mare… M’he adonat que els llibres uneixen i serveixen per fer connexions. Es curiós, per exemple, descobrir que has llegit simultàniament el mateix llibre amb amigues que fa temps que no veus.