L’Àrea Local us recomana… poesia lleidatana

La recomanació d’avui va de poesia lleidatana: Màrius Torres, Maria-Mercè Marçal, Pere Rovira, Joan Barceló, Jordi Pàmias, Josep Borrell, Rosa Fabregat, Jaume Pont, Francesc Pané, Xavier Macià… l’obra dels quals podeu trobar a l’àrea de Col·lecció Local de la Biblioteca.

Destaquem amb una breu pinzellada a dos dels poetes lleidatans esmentats:

Màrius Torres i Perenya (Lleida, 30 d’agost de 1910 – Sant Quirze Safaja, Moianès, 29 de desembre de 1942) fou un poeta català, en l’òrbita del simbolisme.
La seva producció literària va estar molt marcada pels esdeveniments personals i polítics del moment, així com també per temes com l’amistat, l’amor, la bellesa o la música.

La Biblioteca té a disposició dels seus usuaris tota una selecció d’obres del poeta (Guia Màrius Torres) així com també l’Espai Màrius Torres (2a planta), una sala-museu destinada a la preservació, difusió i estudi de la seva obra.

Maria Mercè Marçal i Serra (Ivars d’Urgell, el Pla d’Urgell, 13 de novembre de 1952 – Barcelona, 5 de juliol de 1998) va dedicar la seva obra a explorar la significació de l’experiència femenina en el món en què li va tocar viure, utilitzant com a nom de ploma Maria-Mercè Marçal.

El títol amb què recollí l’any 1989 la seva obra poètica, Llengua abolida, fa al·lusió a la veu de les dones silenciada en la història. El volum reunia els seus primers cinc llibres publicats: Cau de llunes (1976 Premi Carles Riba de poesia), Bruixa de dol, Sal oberta, Terra de mai, inclòs en La germana l’estrangera, i Desglaç. En quedava fora Raó del cos, aparegut pòstumament l’any 2000, que aplega els seus últims poemes.

La seva única novel·la, La passió segons Renée Vivien, va ser guardonada amb els premis Carlemany de novel·la (1994), Crítica Serra d’Or de Literatura i Assaig – novel·la (1995), Joan Crexells de narrativa (1995), Premi Prudenci Bertrana de novel·la (1995), Premi de la Crítica de narrativa catalana (1995) i de la Institució de les Lletres Catalanes (1996).

Tots aquests títols i molts més els podreu trobar a l’Àrea Local, us hi esperem!