Grup de lectura? Sí, gràcies! {Entrevista a Marialba Revés del grup de lectura de novel·la contemporània}

El Grup de Lectura de Novel·la Contemporània és un dels grups més veterans de la Biblioteca. Va començar l’any 2009, i la seva coordinadora és Margarita Bartolomé. Tota una experta en literatura que es guanya el respecte i l’admiració del membres del grup amb cada una de les novel·les que proposa.

Des de fa set anys l’escriptora Marialba Revés participa en aquest grup de lectura. El llibre amb el qual va descobrir el plaer de la literatura va ser Mrs. Harris va a Paris de Paul Gallico, que parla d’una criada amb sabates d’home, barret negre amb una flor i una gavardina fins als peus, com una mena de Mary Popins -però lletja-, i que estalviava un pound cada dia, amb intenció de viatjar a París i comprar-se un vestit de la casa Dior. Era entranyable, ens diu Marialba, em va agradar tant que crec que per això sempre vull escriure sobre criades.

Es considera una lectora respectuosa, ja que sap que darrera de cada llibre hi ha l’esforç d’una persona i moltes hores de treball. Intenta sempre esbrinar el missatge que l’autor vol transmetre amb cada obra i, curiosament, el 95% del que llegeix és en format paper.  Tot i que ha participat en diversos grups de lectura, els ha abandonat per manca de temps, i se centra des de fa anys amb el grup de Novel·la Contemporània.

• Que creus que t’aporta participar en un grup de lectura?

Per mi és un espai de comunió i de pau. Un lloc on em sento entre germans. Amb gent que gaudeix de la lectura igual que jo, i amb la que tinc moltes afinitats.

• Participes en algun altre grup?

He provat diversos grups de lectura, però els he anat deixant per manca de temps, he de llegir molt per la meva feina i no puc arribar a tot. M’he quedat amb el de novel·la contemporània perquè és el que més m’aporta com a lectora i com a escriptora. Confio plenament en el criteri de la Margarita per escollir els llibres, ens sap molt.

• La novel·la contemporània és una forma d’entendre el nostre context actual, la nostra societat?

La novel·la contemporània hauria d’aportar la veritat del món en el que vivim. L’autor/a ha de ser capaç de reflectir la societat a través de la seva literatura. Ha de poder canalitzar la realitat que l’envolta i transmetre-la a través de les seves obres.

• Quan un títol t’agrada llegeixes més títols del mateix autor?

I tant! És més, quan trobo algun escriptor/a que m’agrada, investigo sobre la seva vida, la seva trajectòria professional, la seva obra literària, les influències que té la seva obra… intento fer-me una imatge global de la persona. M’agrada connectar amb els autors amb la seva experiència vital i també amb la seva època.

• Quin llibre del GL t’ha agradat més? El recomanaries?

Em va encantar La família Karnovski  d’Israel Yehoshua Singer.  Me n’agraden molts, i cada any en recomano 2 o 3, com per exemple Les guerres del pare de Pere Rovira o Canada de Richard Ford.

• Hi ha algun tipus de grup que no es fa a la biblioteca però que a tu t’agradaria?

Si, per exemple un de teatre, o un de literatura catalana, tenim una riquesa literària que cal redescobrir. I també de literatura local, hi ha molts autors/es, vius i morts a Lleida. Penso que conèixer les obres locals i aprendre a valorar-les ens ha d’ajudar com a territori, a estimar allò que som, d’on venim.

• Quins serveis utilitzes habitualment  de la biblioteca?

Tots! Em considero molt usuària, vinc a totes les activitats que feu: presentacions de llibres, conferencies, lectures, Els 10 de… , i el grup de lectura és clar!

Marialba Revés és una lectora foraç, tot i tenir un racó de lectura, reconeix que llegeix per tots els racons de casa i a totes hores. Ens explica que el dia que va presentar el seu primer llibre va ser molt emocionant, sobretot pel fet que els seus companys escriptors la tractessin com una igual. Va ser com entrar en un món meravellós –ens diu-.

• Per acabar, quin llibre em recomanes?

Evidentment el meu! Però si t’he de recomanar un llibre, de dona a dona, qualsevol de Natalia Ginzburg, una novel·lista i assagista italiana. Una dona molt potent. Una de les veus més singulars de la literatura italiana del segle XX. Era una dona amb molta força, va patir molt, van assassinar al seu marit i es va quedar sola amb tres fills. La seva força i el seu compromís es transmeten en els seus llibres. Querido Miguel o Las palabras de la noche, són llibres que recomanaria sense dubtar.