L’Àrea Local us recomana… artistes lleidatans contemporanis

Aquest estiu ens centrarem en fer una breu pinzellada dels artistes lleidatans contemporanis, a qui dediquem una mostra bibliogràfica a la sala de Col·lecció Local.

Antoni Alsina i Amils (Tàrrega, 1864 – Barcelona,1948)
Pintor i escultor català, va iniciar la seva carrera dins d’un estil clàssic acadèmic amb preferències pels temes històrics, evolucionant posteriorment al modernisme de la Catalunya del moment.

A l’Exposició Universal de París de 1900 guanyà la medalla d’or d’escultura amb Astúcia i Força. Té obra exposada a diversos museus i espais públics de Barcelona (Parc de Montjuïc i Parc de l’Espanya Industrial) i de Madrid (Parc del Retiro).

Leandre Cristòfol i Peralba (Os de Balaguer, 1908 – Lleida, 1998)
Escultor català considerat un dels pioners de l’escultura surrealista a Catalunya. Fou un escultor autodidacta d’obres no figuratives, retrats i obres de temàtica religiosa.

Jaume Minguell Miret ( Tàrrega, 1922- 1991)
La seva obra destaca en pintura mural, plasmació del paisatge d’arrel impressionista i fonamentalment urbà, i natura morta.

La seva pintura anirà evolucionant progressivament cap un expressionisme equilibrat proper al simbolisme que atorga un protagonisme especial a les àmplies superfícies de color, que omplen uns espais perfectament delimitats pel dibuix, definit mitjançant unes gruixudes línies negres que també serveixen per estructurar clarament la composició.

Antoni Abad (Lleida, 1956)
El seu treball ha evolucionat molt ràpidament, allunyant-se dels tradicionals conceptes escultòrics en els quals es va iniciar com a artista. L’ús de les noves tecnologies l’ha convertit en un dels creadors més singulars d’àmbit estatal.

Començant per la fotografia, la qual li va permetre fer evident el seu interès pel moviment en les escultures seqüencials, i el vídeoart, seguit pel seu interès per la informàtica, utilitzant el net.art com una plataforma de recerca creativa.

L’obra d’Antoni Abad expressa la voluntat d’experimentació formal entorn dels conceptes d’espai i temps. Ha estat guardonat amb la Medalla Morera (Lleida 1991), el Premi Ciutat de Barcelona (1998 i 2003), el Premi Nacional d’Arts Visuals (Catalunya 2006), el Golden Nica Digital Communities (Àustria, 2006), l’Orilaxé/Unesco (Rio de Janeiro, 2008). 2017 és l’artista que representa Catalunya en la 57a Biennal de Venècia.

Joaquím Ureña i Ferrer (Lleida, 1946)
La seva formació autodidàctica es concreta en l’aquarel·la.
La seva obra sorprèn pel gran domini de la tècnica, per l’inusual de la temàtica i el gran format que utilitza. Paisatges, figures i racons de casa seva configuren un univers personal amb una nova concepció de l’espai pictòric. Joaquím Ureña ha guanyat premis arreu del món, sempre amb pintures realitzades amb aquarel·la, fet que el converteix en un dels grans noms d’aquest estil.

Aquests i altres artistes són presents en el fons de la col·lecció de la Sala. Si vols conèixer una mica més la seva obra no dubtis a venir a la Biblioteca!