Grup de lectura? Sí, gràcies! {Entrevista a Blanca Novales del grup de lectura en francès}

El curs passar va iniciar-se el Grup de Lectura en Francès, coordinat per Maite Alarcón. Aquest grup es caracteritza per llegir obres en versió original i en les sessions s’hi pot parlar en francès (és voluntari).

Una de les seves participants és Blanca Novales, qui té una relació molt estreta amb la cultura francòfona. La Blanca és catedràtica de llengua francesa, i ha dedicat molts anys a ensenyar aquesta llengua, però no només l’idioma sinó també la cultura francesa. Quan va conèixer l’existència d’un Grup de Lectura en Francès a la Biblioteca no va deixar perdre l’oportunitat de participar i aportar el seu granet de sorra.

• Creus que aquest és un grup pels amants de la lectura o pels amants de la llengua francesa?

Jo crec que és un grup de lectura pels amants de la cultura, perquè el francès és més que una llengua, és gastronomia, és historia, són costums, en definitiva és cultura.

• Quin nivell has de tenir per participar còmodament en la tertúlia d’aquest grup?

Cal tenir un bon nivell de francès, jo fins i tot diria alt, no tan per poder llegir, sinó per no perdre determinats matisos que pot tenir la llegua francesa, i també a l’hora d’expressar les teves opinions sobre les lectures.

• Dels llibres que heu llegit quin t’ha agradat més?

El primer que vam llegir:  Je voudrais que quelqu’un m’attende quelque part d’Ana Gabalda. Un llibre molt fresc, amb moltes històries diferents, que et deixa una sensació molt agradable.

• I quin llibre dels que has llegit al GL mai haguessis triat però et va sorprendre.

Dans le cafè de la jeunesse perdue de Patrick Modiano. Havia llegit alguna obra seva abans, però no m’havia agradat perquè, el considerava un escriptor dur, difícil d’entrar en les seves obres. Aquest cop li vaig donar l’oportunitat, i realment em va sorprendre.

• Has recomanat algun llibre dels que has llegit al GL?

Sí, d’Amélie Nothomb  Stupeurs et tremblements. Precisament en aquest llibre hi ha una història molt surrealista i divertida a l’hora. La protagonista es contractada per una empresa japonesa. En una reunió amb uns clients ella ha de servir els cafès amb “humilitat i refinament”. Quan acaba la reunió el seu cap la reprèn perquè els convidats s’han sentit molestos perquè parla massa bé el japonès, i l’obliga a “oblidar el japonès” i fer veure que no l’entén… per nosaltres això no té sentit, però amb situacions tant absurdes com aquesta Nothomb posa de manifest les diferències que hi ha entre la cultura occidental i l’oriental, és un llibre que et fa pensar.

• Què li diries a una persona que no ha estat mai en un grup per a que ho provés:

Doncs en primer lloc, que una cosa que no has fet mai cal provar-la, i després valorar l’experiència. És una manera de fer cultura, de compartir, és com fer un taller de literatura amb el que gaudeixes sempre.

• Ens pots explicar alguna anècdota relacionada amb un llibre?

Un cop la meva cunyada em va deixar un llibre De la part de la princesse morte de Kenizé Mourad, em va agradar tant que no li volia tornar. Però em sentia culpable i li vaig tornar, però em vaig comprar un exemplar per mi i encara el conservo. Un gran llibre per recordar com a anat canviat la situació de les dones al llarg de la història a través del testimoni d’una princesa de conte.

• Tens algun llibre fetitxe? O que t’hi sentis identificada?

Tinc molts llibres fetitxe, però si n’he de triar un em quedo amb qualsevol de Marcel Proust. Vaig fer la tesina sobre aquest autor, i he treballat molt la seva obra i la seva persona. La sensibilitat de Proust m’ha acompanyat sempre, i puc dir que la meva carrera professional ha estat molt influïda per l’obra d’aquest autor.

• Quins serveis utilitzes més de la biblioteca?

El servei de préstec de llibres, però també de material en altres llengües i material audiovisual que pugui veure en versió original.

La Blanca reconeix que és d’aquelles persones que no pot evitar mirar els finals dels llibres abans d’acabar-los, la curiositat la venç! Prefereix els llibres en paper abans que els digitals, i tot i no tenir cap ritual ni lloc específic per llegir, li agrada fer-ho en silenci i de nit, gaudint tranquil·lament de la lectura.

• Per acabar, quin llibre em recomanes?

Doncs et recomano una autora francesa molt coneguda al seu país Fred Vargas. Escriu novel·la negra i acaba de rebre el Premi Princesa d’Asturies. Té llibres que són molt fàcils de llegir i altres més densos, però tots molt bons com Tiempos de hielo, Huye rápido, vete lejos o Los que van a morir te saludan… qualsevol llibre seu és molt recomanable.