Grup de lectura? Sí, gràcies! {Entrevista a Antoni Vidal del grup de novel·la negra}

La novel·la d’intriga és una clàssic del segle XX, però personatges tant carismàtics com Hércules Poirot o Pepe Carvalho van quedar en certa manera desplaçats per l’èxit aclaparador d’Stieg Larsson i la novel·la negra sueca.

Antoni Vidal participa des de fa quatre anys al Grup de Lectura de Novel·la Negra, actualment coordinat per Ramona Solé, escriptora i autora del blog Tu mateix llibres. És lector de novel·la d’intriga des de fa anys, i reconeix que s’ha passat a la novel·la negra perquè s’ha posat de moda. Ens explica que l’atreu com a fenomen social, ja que recull i denúncia tot el que està passant a la societat a nivell mundial, la corrupció, les conspiracions, la violència… pensa que la novel·la negra acabarà passant de moda, i es tornarà a la novel·la d’intriga i  de suspens, ja que son un clàssic de la literatura moderna.

• Has estat sempre una persona lectora? O te n’has fet en algun moment?

He llegit tota la vida, i la lectura m’ha ajudat moltíssim en moments difícils de la meva vida.

• Et recordes del llibre que et va fer lector? O el primer llibre que et va agradar?

Escupiré sobre vuestra tumba, de Boris Vian. Vaig llegir aquest llibre fa més de 40 anys i em va impactar molt, sobretot perquè  en aquella època aquí no es parlava de temes de racisme, ni de violència ni de sexe. Explica l’historia d’un noi negre amb pell blanca –albí-, que aprofita el seu aspecte per venjar-se dels racistes blancs que van matar al seu germà. És una novel·la molt bèstia, molt potent.

• T’agrada acabar tots el llibres que llegeixes?

Els dono un marge de 100 pàgines, si no m’ha convençut el deixo. També t’he de dir que dedico molt temps a escollir quins llibres vull llegir, i generalment no m’equivoco, en realitat en deixo per llegir ben pocs.

• Que creus que t’aporta participar en un Grup de Lectura?

Conèixer gent que té els mateixos interessos i aprendre. I sobretot les recomanacions dels companys/es que també són molt lectors de negra i em descobreixen lectures noves.  Em passa el mateix a l’altre grup de lectura en el que participo des de fa dos anys -GL Una habitació pròpia-, m’agrada molt i he descobert autores molt bones com Alice Munro.

• Què li diries a una persona que no ha estat mai en un grup per a que ho provés?

Doncs que la persona que no llegeix només viu una vida. La persona que llegeix en viu moltes. Entrar en un grup de lectura es conèixer gent, compartir, recomanar, i aprendre a gaudir de nou de la lectura, et dona vida.

• Quin llibre dels que has llegit al GL mai haguessis triat però et va sorprendre.

Palabras a medias de Blanca Busquets, estava acostumat a llegir novel·la negra estrangera i em va sorprendre una autora d’aquí i amb un nom dolç pogués escriure una novel·la tant “negra”, em va sorprendre positivament!

• I el llibre del GL t’ha agradat més?

Pacte de silenci  de Llorenç Capdevila.

• Hi ha algun tipus de grup que no es fa a la biblioteca però que a tu t’agradaria?

Penso en un grup de literatura clàssica. Arriba un punt en que estàs saturat –sobretot si només llegeix un gènere o un tipus concret de novel·les-. Crec que pot ser una bona manera de desconnectar i oxigenar-te de nou, els clàssic sempre sorprenen.

• Ens pots explicar alguna anècdota relacionada amb un llibre?

Sí! Va ser molt curiós! Vaig llegir La catedral del mar de Ildefonso Falcones, i just acabo el llibre em toca un viatge a Barcelona, que consistia en fer una ruta turística inspirada en aquest llibre. Va ser en una visita pels barris i carrers que apareixen a la novel·la, a més d’una visita guiada a la Catedral de Santa Maria del Mar… m’ho vaig passar molt bé, vam gaudir molt.

L’Antoni  Vidal és una persona molt lectora, no té una rutina ni un lloc concrets per llegir, però llegeix cada dia. Li agrada llegir fora de casa, i sempre porta a sobre un llibre electrònic, i de vegades algun en paper –prim-. Li agrada investigar i trobar llibres nous i aprofundir en autors/es que li hagin agradat. De la biblioteca és usuari del servei de préstec i assisteix habitualment a les presentacions de llibres que es fan.

• Antoni per acabar l’entrevista, em pots recomanar una novel·la negra?

Només una? Te’n puc recomanar moltes! Trece hores de Deon Meyer, que és considerat el rei de la novel·la negra sud-africana:  és boníssim!! I una autora que vaig descobrir fa poc Eva García Saenz de Urturi , et recomano El silencio de la Ciudad Blanca, entre negra i thriller. Si t’agrada la novel·la d’intriga, policíaca i la negra l’has de llegir!

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )